Abel Tasman National Park

Na een hele tijd bij de receptie te hebben gezeten om informatie op te vragen, zijn we er eindelijk uit!

De auto zijn we even helemaal zat, dus de aankomende twee dagen gaan we eens onze beenspieren gebruiken!

Voor vandaag (5 feb.) hebben we een wandeling van Tonga naar Torrent Bay en voor morgen gaan we all the way up! Van Mutton Cove naar Awaroa. Om jullie even een indicatie te geven van hoever dat is hier de afstanden: de eerste dag in totaal 13.8 km en te de tweede dag in totaal 12.5 km! Daar ga je dan bergje op bergje af, strand op strand af, enz.

Hier de verslagen per dag.

Dag 1: Tonga naar Torrent Bay.

We moeten verzamelen om kwart over 10 bij Abel Tasman AquaTaxi. Wat we overigens net hebben gehaald, doordat we alles nog moesten resereveren... Maar goed ik zeg net is voldoende!

Eenmaal de kaartjes gecontroleerd te hebben konden we alvast aan boord gaan. Dan rijden we naar de zee!

Zie dit beeld voor je:

Allemaal van die maffe touristen in een bootje met wielen op het land achter een tractor, al rijdend naar het water!!!

Doordat het eb was moesten we nog een heel stuk het strand oprijden en daar werden we dan eindelijk te water gelaten!

Heerlijk zo een speed bootje met 250 pk, de wind door de haren en gaan!

Eerst zijn we naar Split Apple Rock gegaan. Door de afwisselende kou en warmte is deze grote ronde rots door tweeën gescheurt, vandaar de naam Split Apple Rock!

Op de foto's die wij hebben gemaakt is het eb, maar als het vloed is kunnen de Kayakkers tussen de twee gesteentes door varen. Foto's volgen uiteraard nog, maar heb geduld aub.

We zijn daarna naar Tonga Island gevaren waar we zeehonden hebben gezien! Ze zijn hier een stuk kleiner als toen in Kaikoura, dit omdat in het abel tasman NP alleen maar vrouwtjes zijn en zwemmen! Ze hadden wel hun baby's bij!

Na dit moesten we er toch aan geloven, hier begint dan echt de wandeling!

Het is even de juiste tempo zien te vinden en daarna is het volop genieten... Het uitzicht is echt in een woord GEWELDIG!

We werden tijdens het wandelen zelfs aangemoedigt door de plaatselijke Josti Krekel Orkest! Onze fans volgen ons ook overal!

Maar om jullie een beetje een beschrijving te geven hoe het uitzicht eruit ziet tijdens de wandeling...

Hier als volgt: al turend tussen de bomen, palmen en varens een prachtig groen/blauwige zee met mooie gele stranden, bergen op de achtergrond, hier en daar een zeilboot of wat kayakers! Al een plaatje voor je?

Nee? Dan volgen de foto's nog!

Deze wandeling was prima om mee te beginnen, maar we moesten wel rekening houden met de eb tijden! We moeten namelijk bij Bark Bay het strand oversteken die met vloed onderwater staat! Half 2 was het hoogte punt van de eb getij, dus dit betekent dat je er 2 uur voor en 2 uur na nog veilig kan oversteken! Nou was dat een eitje voor ons, we waren prima op tijd! Daarom hebben we nog even heerlijk op het strand wat gegeten, Sebas gezwommen, wij lekker tot de knieen in het water! Lekker verkoelend water, een graad of 20 was het water!

Hier nog wat weetjes: Tussen eb en vloed zit ongeveer 4 meter hoogte verschil en de tempratuur van het water kan in de winter zakken tot 16 graden en in de zomer oplopen tot 23 graden!

Na de verkwikkende duik/pootje baaien, wordt het toch weer tijd om verder te gaan.

Naarmate de wandeling vorderde kwamen we bij een afgelegen huisje met een eigen baai... Ze noemen dit huisje ook wel de Milion Dollar House! Het huisje opzich stelde niet zo heel veel voor, maar het uitzicht een eigen baai, mooi vakantie huisje!

Na nog een paar bergen op en af gelopen te zijn, nog een paar mooie uitzicht punten gehad te hebben is het dan toch echt zo dat we onze eindbestemmig hebben bereikt!

Op Torrent Bay konden we nog heerlijk even uitrusten, voordat de watertaxi kwam.

Sebastiaan en ik zijn nog even heerlijk langs het strand naar achter gelopen om daar nog even mooie foto's te maken!

De watertaxi is inmiddels gearriveerd. Nog even checken of de chauf iedereen bij zich heeft and than we're ready for take off!

Vanavond lekker vroeg naar bed, want morgen wordt een pittig dagje wandelen!

Dag 2: Mutton Cove naar Awaroa

We hebben allemaal heerlijk geslapen vanacht!

Na een goed ontbijt, broodjes gesmeerd, tassen klaar gemaakt voor de wandel, ons ingesmeerd wordt het tijd om naar de watertaxi toe te rijden. Dit keer moeten we er om half 9 zijn!

Eenmaal in de boot bij de zee gekomen was het water een stuk hoger, dus dit keer hoeven we niet het strand op te rijden!

Ook hier gaan we eerst naar Split Apple Rock, ondanks het hoge water stond het water niet hoog genoeg om het water tussen de twee gesteentes te hebben.

Daarna zijn een flink stuk gaan varen waar we op een gegeven moment een Local Dolphine, Bottle Nose Dolphine, tegen kwamen. Hij was helemaal in zijn uppie aan het spelen met de golven van onze boot!

Uiteindelijk zijn we rond half 12 aangekomen op plaats van bestemming namelijk Mutton Cove! Later dan verwacht, dus dat betekent dat we weer wat meer haast moeten maken. Dit in verband met de eb en vloed tijden!

De wandeling van Mutton Cove naar Totaranui duurt ongeveer twee uur en die van Totaranui naar Awaroa duurt ook twee uur en op dit gedeelte moeten we met eb de verdwenen zee oversteken!

En deze dag zal ook om half 2 het hoogte punt zijn van het eb getij, dus dat betekend vanaf half 1 tot half 4 kunnen we de verdwenen zee oversteken!

Reken maar uit als je om half 12 aankomt!

Maar goed om terug te komen bij het begin... Eenmaal op het strand aangekomen snel onze voeten droog en schoongemaakt, schoenen aan en gaan... Nou de wandeling begon gelijk goed we mochten gelijk gaan klimmen en klauteren over de stenen die op het strand lagen, want zo was de enige manier om bij onze beginpunt van de wandeling te komen!

Het eerste kwartiertje voelde we allemaal onze kuiten van gister, maar gelukkig ging dat al snel over...

Ook hier weer geweldige uitzichtpunten, weggentjes door "de jungle", onze fans "de josti krekel orkest", weggentjes langs de afgrond, enz, enz.

De vrouw bij de receptie had gezegt dat deze wandeling pittiger zou zijn als die van gister, maar wat moeilijkheidsgraat betreft vonden we hem hetzelfde als gister. Hij was alleen zwaarder, omdat je de dag daarvoor gewoon al een stuk had gelopen! En omdat we nu wat meer door moesten lopen om het allemaal te halen met het getij!

Na wat mooie kodak momenten op het eerste gedeelte van de wandel, gaan we na 2 uur wandelen beginnen aan het tweede gedeelte!

Wat een verrassing op het bord waar staat aangegeven welke route waarheen is staat er bij Awaroa als tijd 1,5 uur! Gelukkig een beetje speling! Maar blijft spannend of we het halen, want de moeheid van de benen slaat toe...

Al lopend over de begen, door de bossen, langs de bergen, hier en daar een rust moment, lopend langs de afgronden, kodak momenten, zijn we dan om half 3 aangekomen bij ons oversteek punt!

Bek af, honger, benen die niet meer willen, hebben we hier ons welverdiende pauze gehouden! Een lekker broodje gegeten, wat gedronken en fruit op en toen gingen we maar eens verder!

Eerst konden we onze schoenen aanhouden, maar later moesten we toch een beetje door het water heen!

Lees wel een mooie schelpen ondergrond!

Daar kunnen onze tedere voetjes niet tegen hoor... Maar goed mijn ouders zijn d'r eigen weg gegaan en ik volg braaf mijn grote, oudere wijze broer!

Dat had ik natuurlijk nooit moeten doen... Op een gegeven moment stonden we ergens met alleen maar wit voor ons en dat was niet wit van het zand die geweldige scherpen schelpen! Sebas dacht de korte weg te hebben... Misschien wel kort, maar was wel een marteling om er over heen te lopen! Eenmaal soort gewend te zijn aan de schelpen kwamen we bij weer een andere water oversteek plaats! Het leek allemaal niet zo diep... *zucht* Hoe ouder hoe wijzer... Dat fabeltje geloof ik ook niet meer... Loop je daar in je korte broek door het water en het water kwam echt tot net over mijn billen!

Wanneer we al het water zijn overgestoken, hebben we snel de schoenen weer aangedaan op naar het eindpunt: Awaroa Beach...

We waren ongeveer een half uur eerder, dus even plat gelegen op het strand!!!

Onze benen konden echt niet meer!!!

We hebben onze beenspieren getraind, we hebben genoten van al het mooie in het Abel Tasman NP, we hebben voor joker gestaan al rijdend in een boot naar het water, we zijn nat geworden, we hebbel al het luie zweet er eens goed uitgelopen, we zijn gestoken door sandfly's althans ik, we hebben onze voeten gepijnigd, enz, enz.

Maar boven alles hebben we weer een hele mooie herinnering erbij!

Kussie van ons allemaal!!!

ps: Hier mijn New Zealand nummer voor degene die af en toe willen smsen, bellen... 00642102732764. Dit nummer moet je bewaren ook als ik in Australie zit en even een ander nummer heb, want wanneer ik terug ben in NZ neem ik dit nummer weer.